آموزش ساخت زیورآلات رزینی
تاریخ درج مطلب: ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ نویسنده: Nadia mohsenpour

آموزش ساخت زیورآلات رزینی

 

آموزش ساخت زیورآلات رزینی با گیاه های خشک

اگر سلیقه طبیعی دارید و هر چیزی را با دیزاین طبیعی می‌پسندید، زیورآلات رزینی بهترین انتخاب برای شماست. با استفاده از رزین می‌توانید هر گیاه یا گل خشک شده ای که دوست دارید را برای ساخت زیورآلات استفاده کنید. در این ساختنی آموزش ساخت ست زیورآلات رزینی را یاد می‌گیرید. برای ساخت زیورآلات رزینی با این روش نیاز به چند ابزار دارید اما در مجموع هزینه ساخت خیلی کمتر از ارزش محصول نهایی است.

استفاده از رزین برای ساخت زیورآلات یا وسایل تزیینی ایده تازه ای نیست. در ساختنی هم طرز ساخت پیکسل، مگنت یخچالی،قاب گوشی و آویز گردنبند را با رزین یاد گرفته اید. روشی که در این پست یاد می‌گیرید با روش‌های قبلی متفاوت است و برای ساخت چند ست زیورآلات به صورت همزمان مناسب است.

گام اول: وسایل مورد نیاز

  • رزین (پلی اورتان، پلی استر اشباع نشده یا اپوکسی سخت؛ در گام بعد در اینباره بیشتر توضیح می‌دهیم)
  • قلاب گوشواره و بند چرمی
  • ظرف یکبار مصرف برای رزین
  • گل یا گیاه خشک مورد علاقه برای تزیین رزین
  • ماسک
  • رنگ غذا

ابزار مورد نیاز

  • دریل برقی
  • اره دستی با تیغه نازک
  • کاغذ سنباده ۵۰ تا ۲۵۰۰
  • کیت سنباده مخصوص دریل – می‌توانید از درمل هم استفاده کنید
  • اره سوراخ کن به اندازه حلقه
  • یک وزنه کوچک

گام دوم: چطور رزین را انتخاب کنیم؟

وقتی از رزین در زمینه کاردستی و آثار هنری صحبت می‌شود، منظور پلی اورتان، اپوکسی یا پلی استر است. هر کدام از این انواع مزایا و معایب خودشان را دارند و برای کارکردهای خاصی مناسب هستند. به همین خاطر چیزی به عنوان بهترین نوع رزین وجود ندارد.

رزین‌های قالب گیری معمولاً از دو ماده دارند؛ یکی خود رزین و دیگری سفت کننده. سفت شدن رزین یک واکنش شیمیایی غیرقابل بازگشت است و هرچه میزان رزین بیشتر باشد، زودتر صورت می‌گیرد. در ضمن این واکنش حرارت زاست و زیاد بودن حجم رزین می‌تواند باعث آزاد شدن گرما هم بشود.

به طور کل رزین اپوکسی بهترین نوع برای تازه کارهاست. این نوع رزین بدون بو هستند و به آرامی‌سفت می‌شوند. به همین خاطر وقت کافی برای شکل دادن به آن خواهد داشت. در ضمن گرما هم تولید نمی‌کنند. رزین اپوکسی معمولاً خیلی نرم یا چسبناک است و به همین خاطر سنباده کاری و پولیش دادن آن کمی‌سخت است.

رزین پلی استر که با نام فایبرگلس هم شناخته می‌شود، سفت تر و ارزان تر است. این نوع رزین کمی‌بو دارد و شکل دادن سطوح صاف با آن کمی‌سخت است. به همین خاطر بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

رزین پلی اورتان بعد از خشک شدن خیلی سفت می‌شود و به همین خاطر سنباده کاری آن ساده تر است. کار با این نوع رزین بسیار ساده است اما قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع دارد. ویژگی‌های این نوع رزین به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد اما معمولاً زودتر از دو نوع دیگر سفت می‌شود.

فرقی نمی‌کند کدام یک از سه نوع رزین بالا را برای ساخت زیورآلات رزینی انتخاب می‌کنید. مهم این است که راهنمای استفاده را با دقت بخوانید و با دقت بیشتر آن را دنبال کنید.

گام سوم: گیاه خشک را انتخاب کنید

قسمت زیادی از زیبایی ست زیورآلاتی که می‌سازید به گیاه خشکی که داخلش قرار می‌دهید، بستگی دارد. گیاهی که انتخاب می‌کنید باید اندازه مناسب داشته باشد، خشک و سفت باشد و بهتر است رزین جذب نکند.

گام چهارم: رزین را مخلوط کنید و داخل قالب بریزید

قالب را در اندازه مناسب و با کارتن بسازید و داخلش را با چسب بسته بندی بپوشانید. رزین اپوکسی به طرف براق چسب نمی‌چسبند. در مراحل بعد قطعات ست زیورآلات را در شکل دلخواه مان می‌بریم. پس فرقی نمی‌کند قالب را چه شکلی بسازید.گیاه‌های خشک را کف قالب بچینید.

حالا باید مخلوط رزین را آماده کنید. همانطور که گفتیم واکنش‌های رزین حرارت زا هستند و هرچه سرعت واکنش‌ها بیشتر باشد، گرمای بیشتری تولید می‌شود. گرمای زیاد در حین مخلوط کردن رزین باعث می‌شود رزین خیلی زود شکل بگیرد و سفت بشود و وقت کافی برای صاف کردن آن و از بین بردن حباب‌ها باقی نماند. پس بهتر است در حین مخلوط کردن زیر ظرف یکبار مصرف کمی‌یخ بگذارید تا رزین سرد بماند.کمی‌رنگ غذای آبی به مخلوط رزین اضافه کنید تا تن زرد آن گرفته بشود.

بعد از اینکه رزین را کاملاً مخلوط کردید، چند دقیقه صبر کنید تا حباب‌ها هوا کاملاً از بین بروند و سپس آن را داخل قالبی که ساخته اید بریزید. اما حواستان باشد این زمان آنقدر طولانی نشود که رزین به شکل ظرف دربیاید. اطلاعات بیشتر را در راهنمای همراه رزین بخوانید.

گام پنجم: قالب را جدا کنید

قالب کارتنی را پاره کنید و رزین خشک شده را از آن بیرون بیاورید. اگر از رنگ رزین راضی نیستید، یکبار دیگر مراحل بالا را تکرار کنید و اینبار از رنگ غذای بیشتری استفاده کنید.

گام ششم: رزین را ببرید

خوب به قالب رزینی که ساخته اید نگاه کنید و مشخص کنید هر تکه ست را از کجای آن خواهید برید. اگر می‌خواهید یک ست زیورآلات رزینی کامل بسازید، باید یک قطعه برای انگشتر، دو قطعه برای گوشواره و یک قطعه برای آویز گردنبند ببرید.

بعد از اینکه مشخص کردید هر قطعه را از کدام قسمت قالب می‌برید، باید ابزار برش را انتخاب کنید. ما از اره دستی با تیغه نازک استفاده کرده ایم اما اره مویی و ابزارهای برش دیگر هم جواب می‌دهند. نکته مهم این است که برش را با سرعت زیاد انجام ندهید چون رزین بعد از گرم شدن چسبنده تر می‌شود و به تیغ اره می‌چسبد. اگر احساس کردید حرکت اره شل و آهسته شده، باید کمی‌صبر کنید تا رزین سرد بشود.

گام هفتم: سوراخ انگشتر را دریل کنید

یک مته سوراخ کن با اندازه مناسب انگشت تان انتخاب کنید. وسط قطعه ای که برای ساخت انگشتر رزینی انتخاب کرده اید را با آن سوراخ کنید.

اگر مته با اندازه دقیق انگشت تان ندارید، باید مته کوچکتر از انگشت تان را انتخاب کنید. بعداً می‌توانید با سنباده کاری سوراخ انگشتر را بزرگ تر و اندازه انگشت تان کنید.

گام هشتم: قطعات را شکل بدهید

در این مرحله باید لبه‌های تیز قطعاتی که بریده اید را از بین ببرید تا بیشتر شبیه سنگ‌های تزیینی بشوند (البته این به طرحی که برای زیورآلات رزینی در نظر دارید، بستگی دارد). اگر درمل دارید، لبه‌ها را با تیغه برش آن ببرید و منحنی یا الماسی کنید. در غیر این صورت مستقیم سراغ سنباده کاری بروید و با سنباده شکل قطعات را تغییر بدهید.

تصویر دوم گالری بالا قطعات زیورآلات را بعد از سنباده کاری با کاغذ ۵۰ نشان می‌دهد. اگر شما هم می‌خواهید از سنباده برای تغییر شکل قطعات استفاده کنید، هیچوقت بیشتر از ۳۰ ثانیه متوالی روی یک قطعه کار نکنید. سنباده کاری رزین را گرم می‌کند و در نتیجه سنباده کاری را سخت و حتی آسیب زننده می‌شود. هر وقت احساس کردید رزین گرم شده، قطعه را بچرخانید یا سراغ قطعات دیگر بروید.

گام نهم: سنباده کاری را ادامه بدهید

سنباده کاری را ادامه بدهید تا قطعات ست زیورآلات دقیقاً به شکل دلخواه تان دربیایند. اگر نمی‌توانید گیاه داخل رزین را ببینید، می‌توانید قطعات را خیس کنید.برای ساده تر شدن شکل دادن قطعات قسمت‌هایی که می‌خواهید حذف کنید را با مداد علامت کنید.وقتی از شکل قطعات ست زیورآلات راضی شدید، سراغ کاغذهای سنباده نرمتر بروید (کاغذهای ۱۰۰، ۲۲۰، ۴۰۰، ۸۰۰).

گام دهم: سوراخ انگشتر را تنظیم کنید

بعد از اینکه شکل بیرونی انگشتر رزینی را تنظیم کردید، می‌توانید اندازه سوراخ آن را تنظیم کنید. بسته به نوع رزین و میزان سفتی آن باید از ابزارهای مختلف برای بزرگ کردن سوراخ استفاده کنید. مثلاً ما از کاتر برای خراشیدن رزین استفاده کردیم. سنباده هم جواب می‌دهد اما وقت زیادی می‌گیرد.

گام یازدهم: سوراخ‌های قلاب‌ها را دریل کنید

ابتدا مته با اندازه مناسب را سوراخ کنید و سپس سوراخ قلاب گوشواره و آویز گردنبند را دریل کنید.

گام دوازدهم: یک لایه رزین دیگر بزنید

بعد از بریدن و سنباده کاری، احتمالاً بخش‌هایی از گیاه خشک از داخل رزین بیرون می‌زند. به همین خاطر باید یک لایه رزین دیگر روی قطعات بزنید تا از آنها محافظت بشود.

در این مرحله هم باید کار را مطابق با راهنمای رزینی که خریده اید، انجام بدهید.

لایه‌های نازک رزین خیلی دیرتر از لایه‌های ضخیم و حجیم خشک می‌شوند. بنابراین باید دست کم یک روز صبر کنید.

گام سیزدهم: سنباده کاری

اگر دوست دارید زیورآلات رزینی تان براق باشد، این گام را رد کنید. اما اگر می‌خواهید مات باشد، دوباره سراغ کاغذهای سنباده بروید و برق لایه رزین جدید را از بین ببرید. کارتان را با کاغذ ۴۰۰ شروع کنید و با کاغذ ۲۵۰۰ تمام کنید.

گام چهاردهم: پولیش کاری

زیورآلات رزینی را پولش بدهید
زیورآلات رزینی را پولش بدهید

برای پولیش دادن قطعات ست زیورآلات به درمل یا فرچه پولیش نیاز دارید.

گام پانزدهم: قلاب‌ها و آویز را اضافه کنید

قلاب‌های گوشواره و آویز گردنبند را اضافه کنید.

ست زیورآلات رزینی آماده است

با همین روش ساده می‌توانید کلی زیورآلات با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بسازید. کافی است گیاه خشک، رنگ رزین یا شکل انگشتر، گوشواره و گردنبند را تغییر بدهید تا نتیجه کار کاملاً متفاوت بشود.

 

این مطلب 6837 مرتبه خوانده شده

باما همراه شوید

           

مطالب مرتبط:

دسته بندی مطالب