آشنایی با هنر کوئیلینگ
تاریخ درج مطلب: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ نویسنده: Nadia mohsenpour

آشنایی با هنر کوئیلینگ

کوئیلینگ یا ملیله کاغذی یک فرم هنری است که شامل استفاده از نوارهای کاغذی و چسب است برای ایجاد و خلق آثار هنری و تزئینی؛ راهبان فرانسوی و ایتالیایی با استفاده از کوئیلینگ برای تزئین جلد کتاب و اقلام مذهبی از آن استفاده می کردند که اغلب آنها نوارهای کاغذی طلاکاری شده بودند . در قرن ۱۸ام میلادی در اروپا این هنر تبدیل به هنری محبوب و رایج بین خانم ها بوده و البته همچنان نیز هست.

کوئیلینگ یا ملیله کاغذی هنری است شامل استفاده از نوارهای کاغذی که رول شده یا شکل داده شده اند و با چسب به هم متصل گردیده اند. از این هنر برای خلق تابلوهایی زیبا و همچنین تزئین کارتها، جعبه ها، تخم مرغ، جواهرات و ... استفاده میشود
نوارهای کاغذ توسط انگشتان و یا ابزار مخصوصی(قلم پیچ) رول میشوند که به آنها کویل (Coil) میگویند. سپس این کویلها شکل داده میشوند و با چسب در کنار یکدیگر قرار میگیرند و اشکالی مثل گل، برگ و سایر الگوها را ایجاد می کنند.
این هنر را میتوان با هنرهای دیگری مثل نقاشی، طراحی و ... ترکیب کرد و آثار بسیار زیبا و منحصر به فردی خلق کرد. همچنین میتوان با استفاده از تکنیکهایی طرحهای سه بعدی ایجاد کرد.محبوبیت این هنر به دلیل هزینه های مادی کم و همچنین نامحدود بودن خلاقیت در آن در سرتاسر جهان روز به روز در حال افزایش است
بعضی از سایت ها و نشریات ایرانی این هنر را به نام منبت کاغذی ترجمه و معرفی کرده اند. اما از آنجایی که این هنر شباهت زیادی به هنر ملیله کاری که هنری ایرانی و یکی از صنایع دستی بومی زنجان می باشد دارد ما نام ملیله کاغذی را انتخاب بهتری می دانیم.

نمونه هایی از این هنر زیبا و ظریف را در ادامه می بینیم . 

 

هنر کوییلینگ

 

زکوییلینگ

 

کوییلینگ

 

کوییلینگ

 

 

 

 

این مطلب 6714 مرتبه خوانده شده

باما همراه شوید

           

مطالب مرتبط:

دسته بندی مطالب