چاقوی زنجان
تاریخ درج مطلب: ۱۳۹۵/۰۲/۱۹ نویسنده: Nadia mohsenpour

چاقوی زنجان

صنعت چاقو سازی در زنجان به طور قطع ماحصل عواملی چون موقعیت جغرافیایی و نقش زنجان در جنگ های مختلف تاریخی ( قبل از اسلام و بعد از اسلام ) ، موقعیت سوق الجیشی استان نسبت به استان های همجوار ، قرار گرفتن بر سر تمدن های شرقی ، غربی و نزدیکی به فلات مرکزی ، فراهم بودن مواد اولیه ، معادن غنی آهن و مس و . . . می باشد .

قدیمی ترین چاقوی به دست آمده، از مجموعه ی مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد ( روستای حمزه لو ) متعلق به هیجده قرن پیش می باشد. این چاقو دارای دسته ای از شاخ بز و طول آن 11 سانتی متر که با استفاده از دو میخ پرچ به تیغه ای متصل گردیده که طول تیغه 5/8 سانتی متر می باشد، در عرض آن شکافی تعبیه شده که احتمالا وسیله ای شبیه سنجاق در آن جاسازی شده است. چاقوی مزبور را می توان به عنوان اولین و قدیمی ترین سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقو سازی زنجان نام برد.

در کتاب ( شاه جنگ ایرانیان در یونان و چالدران ) می خوانیم : اسلحه در بسیاری از شهر های ایران ساخته می شد ولی چند مرکز اسلحه سازی در ایران بیش از سایر نقاط اهمیت داشت، یکی از آن ها کرند بود که انواع اسلحه از جمله زره، کاسک ( کلاه خود ) را در آنجا می ساختند و دیگری زنگان یا زنجان به شمار می آمد و صنعتگران زنجانی در ساختن شمشیر و خنجر مهارت داشتند. در دوره ی صفویه استادانی چون عبدالغفار سکاک ( پیشوای دینی ) نقش مهمی در رونق چاقو سازی زنجان داشته است. در دوره ی قاجاریه چاقو های ساخت حسن ( نام استاد زنجانی از استادان آن دوره ) معروف بوده است.

از حدود قرن 10 هجری قمری شهر زنجان یکی از مراکز مهم صنعتی بوده است که در آن کارگاه های مختلف اسلحه سازی دایر و چاقوسازی نیز یکی از صنایع جنبی آن محسوب می شده است.

از دیگر مدارک موثق موجود در مرکز اسناد ملی می توان به مکاتبات معمول شده و یک برگ صورت جلسه ی چاقوسازان به تاریخ 1323 شمسی اشاره نمود. در این سند ذیقیمت اسامی و امضا 31 نفر از چاقوسازان زنجانی قید گردیده است .

هم اکنون نیز زنجان قطب چاقو سازی کشور می باشد و انواع چاقو و ملحقات آن در این شهر توسط صنعتگران هنرمند ساخته می شود. تیغه چاقو ها عمدتا از فولاد و دسته چاقو بنا به کاربردی و تزئینی بودن آن از شاخ گوزن و گاومیش، استخوان حیوانات، صدف طبیعی، فیبر و مواد مصنوعی دیگر می باشد.

انواع چاقوهای ساخت زنجان :
چاقوی جیبی ساده - چاقوی ضامن دار-چاقوهای باغبانی و پیوندزنی-چاقوهای قصابی-چاقوی سلاخی-کارد آشپزخانه-کارئ و چنگال-کارد کره خوری-قلم تراش-کاردهای شکاری-قمه - قداره - خنجر - قندشکن - ست چند کاره مسافرتی ( چاقو ، قلمتراش ، قیچی ، قاشق ، چنگال )

منبع:فروشگاه صنایع دست ساز زنجان

 

با چارق  مرجع صنایع دستی و دست سازه های خلاقانه همراه باشید.

 

 

 

این مطلب 7653 مرتبه خوانده شده

باما همراه شوید

           

مطالب مرتبط:

دسته بندی مطالب