آموزش نقاشی موزائیک
تاریخ درج مطلب: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ نویسنده: Nadia mohsenpour

آموزش نقاشی موزائیک

هنر نقاشی موزاییک شامل قرار دادن قطعات سنگ ، شیشه ، سرامیک ،چوب ،فلز ،سنگ های قیمتی، کاشی و غیره در کنار یکدیگر و ایجاد اشکال منظم و یا نا منظم می باشد.در اینجا با چارق  مرجع صنایع دستی و دست سازه های خلاقانه  قصد دارم شیوه انجام هنر موزاییک را به علاقمندان این هنر آموزش دهم .

برای شروع به کار چند نکته را حتما در نظر بگیرید :

- پس از اتمام کار ، کار شما بسیار سنگین خواهد شد 
-از کاشیهایی با قطر یکسان استفاده کنید 
- به دلیل سنگینی کار از کارهای بزرگ استفاده نکنید 
در کشورهای دیگر قطعات شیشه ای و پلاستیکی مخصوصی برای هنر موزاییک وجود دارد .اما درایران ما فقط محدود به بکار بردن قطعات کاشی هستیم .

 

وسایل مورد نیاز:
1-انبر مخصوص خرد کردن کاشی .
2-چنانچه می خواهید کار را به صورت تابلو ارائه دهید، باید از تخته سه لایی در اندازه دلخواه که دورش قاب گرفته شده است استفاده کنید. البته موزاییک را می توان روی سطوح مختلف از جمله سفال ، چوب ، سطوح سیمانی ،دیوار، کف و ... انجام داد.
 3-چسب چوب برای کار روی تخته سه لا ، سفال و چوب و چسب کاشی جهت کار روی دیوار و کف .
4- کاشی در رنگ های مختلف با توجه به طرح مورد نظر، فقط باید دقت کرد که قطر کاشی های استفاده شده باهم برابر باشد. وگرنه در پایان کار تغییر سطح ایجاد شده جلوه کار را خواهد گرفت.
5-سیمان سفید
6-رنگ های پودری مخصوص ملاط
7-پودر سنگ نرم (چنانچه پودر سنگ درشت باشد می توان به وسیله الک آن را اصلاح نمود )

آموزش ساخت:

1- ابتدا انتخاب بستر کار (شما می توانید نقاشی موزاییک را روی هر سطحی از جمله چوب ، دیوار ، کف ، و کوزه انجام دهید)

2-طرح مورد نظر خود را روی سطح انتخابی پیاده کنید(بکشید) 

3-در مرحله بعد سطح مورد نظر را پاک نموده و به چسب چوب آغشته می کنیم.( در صورتی که می خواهید روی دیوار یا کف کار کنید بجای چسب چوب باید از چسب کاشی استفاده کنید ) 

4- کاشی مورد نظر را به وسیله انبر در ابعاد مورد لزوم برش داده و در جای خود می چسبانیم. اگر نخواستید از کاشی های یک اندازه استفاده کنید می توانید از خرده کاشی به صورت نامنظم استفاده کرده تا کار شما بسیار زیباتر شود.
5-بعد از اتمام کار چسباندن مرحله ملاط گرفتن کار است. که به وسیله پودرهای آماده یا ترکیبی که بعدا آموزش می دهیم تمام خلل و فرج کار را ملاط می گیریم و در نهایت به وسیله یک تکه پارچه سطح کار را تمیز می کنیم.

در زیر برخی از نمونه ها را مشاهده می کنید.


 

 

 

 

این مطلب 3876 مرتبه خوانده شده

باما همراه شوید

           

مطالب مرتبط:

دسته بندی مطالب