مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی
تاریخ درج مطلب: ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ نویسنده: Nadia mohsenpour

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که به سبب رنگ صورتی به کار رفته در آن به مسجد صورتی هم معروف است. این مسجد در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند شیراز واقع شده و از نظر رنگ، طرح و نقش در ایران بی نظیر است. این مسجد به دستور میرزا حسن علی، ملقب به نصیرالملک در دوره قاجار ساخته شده است و ساخت آن حدود ۱۲ سال از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ خورشیدی طول کشیده است.

مسجد دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال مسجد قرار گرفته است. در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است٬ که سقف آن با کاشی‌های هفت رنگ رنگارنگ مزین گشته است. ازاره طاقنمای آن از سنگ گندمک است و طاقنمای ورودی آن دارای مقرنسکاری زیبایی از کاشی هفت رنگ است. درهای ورودی این مسجد٬ دو در بزرگ چوبی است که در بالای آن بر روی سنگ مرمر شعری از شوریده شیرازی به مناسبت سازنده مسجد و سال اتمام آن نوشته شده است. 

به تعبیر بسیاری از مردم، زیباترین مسجد شیراز، مسجد نصیرالملک است که از دیرباز به دلیل معماری و ترکیب‌رنگ‌های به کار برده در ساختمان و شیشه‌ها و پنجره‌های ارسی آن شهرت خاصی یافته است. شیشه های رنگی به کار رفته در این مسجد باعث شده تا به آن مسجد صورتی ایران بگویند

 

مسجد نصیرالملک

این مکان دارای مساحتی برابر با 2890 متر مربع و زیربنای 2216 متر مربع است. در حیاط مسجد، حوضی مستطیلی و بزرگ قرار دارد که از سنگ ساخته شده و قواره‌های سنگی در میانه آن قرار گرفته است.

مسجد نصیرالملک شیراز یکی از معدود مساجد جهان است که طراحی داخلی چشمگیر آن با شیشه های رنگی، این مکان را به یک اثر هنری تحسین برانگیز تبدیل کرده است. نور آفتاب از شیشه‌ های رنگی این مسجد بر روی نقش و نگار دیواره‌ها و طرح‌های روی آن منعکس شده و یا آنکه بر روی فرش های ایرانی کف مسجد می‌تابند. عبور نور خورشید از شیشه‌های رنگی و ترکیب رنگ آن ها باعث شده تا دنیایی از رنگ در مسجد نصیرالملک به وجود بیاید.

برای رسیدن به صحن اصلی مسجد نصیرالملک، باید یک دالان ۲۰ متری را پشت سر بگذارید. در دالان مسجد مدتی را نظاره گر طرح های زیبای حکاکی شده روی دیوار آن خواهید شد؛ این نقش ها شما را مسحور خود خواهند کرد. استفاده از کاشی های هفت رنگ و کاشی های گره چینی، زیبایی مسجد نصیرالملک را دوچندان جلوه می دهد. در حیاط مسجد، حوضی مستطیلی و بزرگ قرار دارد که از سنگ ساخته شده و قواره‌های سنگی در میانه آن قرار گرفته است. مسجد دارای دو ایوان در قسمت شمال و جنوبی است که درست روبروی هم قرار دارند. این دو ایوان با مقرنس های ظریف و طرح های اسلیمی تزئین شده اند.

 

مسحد نصیرالملک

 

زیباترین بخش مسجد نصیرالملک، ایوان مروارید است. این ایوان مسحورکننده که در شبستان شمالی قرار دارد، دارای بیشترین و زیباترین تزئینات مسجد است. استفاده از کاشی‌های تک رنگ فیروزه‌ای و ستون‌های سنگی حجاری شده که با نقش‌های هفت رنگ و با پیچ و تاب خاصی روی دیواره حکاکی شده، باعث شده تا این بخش از مسجد عنوان زیباترین بخش از نظر معماری و طرح‌های به کار رفته را به خودش اختصاص بدهد.

ایوان مروارید، در سال های دور به ایوان “پن کاسه” معروف بود ولی اکنون نام مروارید را به خود گرفته است و دلیل این نامگذاری تورفتگی ایجاد شده در طاق‌های صحن ایوان شمالی است. به حالت تورفتگی صدف که مروارید درون آن قرار می‌گیرد پن کاسه می گویند.

اگر تا به حال این بنای زیبا را از نزدیک ندیده اید، به شما پیشنهاد می کنم که دیدن مسجد رنگ ها را از دست ندهید و از زیبایی وصف نشدنی آن لذت ببرید. زیبایی نقاشی‌های پیچیده بر قوس‌ها و طاق‌ها هم در این مسجد دیدنی است. بر خلاف مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان که رنگ‌های غالب در آن آبی و کرم است، این مسجد به مسجد صورتی معروف است. چرا که از این رنگ استفاده‌ی بسیاری در کاشی‌های داخلی مسجد شده است. اگر چه با وجود تنوع رنگی بسیار، دور از انصاف است که تنها از این رنگ یاد شود. شیشه‌های رنگی در ساختار مسجد لطف و شکوه خاصی به بنا داده است. از طرفی نادر بودن چنین معماری‌ای بر ارزش زیبایی و عظمت این مسجد افزوده است.

 

مسجد نصیرالملک

 

 

این مطلب 2037 مرتبه خوانده شده

باما همراه شوید

           

مطالب مرتبط:

دسته بندی مطالب